tirsdag den 7. februar 2017

Om at lære fransk på fransk

Idag har jeg været til min første fransk lektion. Den foregik i Fribourg ca. 30 min.gang fra mit nye hjem. Læreren hedder Nancy og nægter at tale andre sprog end fransk. Lidt af en udfordring for en dansk pige, der knap nok mestrer det tyske og praktisk talt kender under 20 ord på fransk. Men det går, for ved siden af mig sidder sørme en anden dansk pige! Lea hedder hun og kommer fra Thisted. Lektionen går hurtigt og vi lærer forskellen på "Tu" og "Vous" og det er egentligt meget fint, selvom der er mange ord, vi ikke forstår. Senere køber vi bøger på fransk og Lea og jeg drikker en kop kaffe i centret inden jeg igen tager bussen hjem mod Villars-Sur-Glâne. Resterne fra gårsdagens aftensmad står på en tallerken i køleskabet og det varer heldigvis ikke længe før jeg finder ud hvordan man får mikroovnen til at virke. Kl. 14.00 tager jeg igen bus 5 mod Terry for at gå resten af vejen mod Fri-son, hvor jeg har det første møde med min chef Emilien og min mentor Marléne. Vi aftaler, at jeg i kommer i morgen 19.45 og hjælper til i garderoben. Det hele virker en smule kaotisk og jeg kender kun min arbejdsplan for de næste to dage. Jeg glæder mig oprigtigt til arbejdet for alvor går igang og til rent faktisk at kende de mennesker, jeg skal arbejde med. Til gengæld har jeg idag diskuteret politik på tysk med min værtsmor og synes ærlig talt selv, at det er lidt sejt gjort.

Fra rundvisningen med min søde værtsmor Judith. Her med udsigt over den gamle bydel i Fribourg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar